Träning hos Hanna Nilsson

Förra helgen var vi igen uppe i Halmstad och tränade lydnad hos Hanna. Denna gången bara 4 stycken och bara 4 timmar. För att slippa all dötid och jobbig väntan och en alldeles för lång dag. Det var jag, Maria och Enzo, Emma och Alve och Anna och Jenni. Och så var även min älskade BOB Björn med 😉
Vi hade riktig tur med vädret. Strålande sol hela dagen!

image

Detta var andra gången som vi tränade för Hanna och jag gillar henne skarpt! Hon säger egentligen inga saker som man inte själv redan vet eller som man inte hört innan- MEN hon hjälper en få upp ögonen på vad det är man gör som kanske påverkar hur resultatet blir och vad man ska göra istället. Men ser även de sakerna som är bra och berömmer det!

Vårt FF tyckte hon såg  fnt ut- bara lite småjusteringar som behövs och de flesta av de sakerna är hur jag går och vilka vändningar jag gör. En sak som går igen här är att vi måste träna mer med störningar. Han tappar en del redan när vi ställer upp. Då börjar han titta sig runt omkring…även i halter etc. Vilket gör att han emellanåt missar när vi ska börja gå tex och hamnar ur position. Så nu ska vi träna uthålligheten i att sitta fot och titta på MIG.

Sen fick jag mycket bra hjälp med apporterna. Han har inga problem med farten varken ut eller in, inte ens med metallen, däremot springer han ut och lattjar till den med tassen så apporten studsar runt. Vilket ger avdrag för lek och dåligt upptag. Men fick bra hjälp med detta som funkade bra.

Vittringen ville jag ha hjälp med- men såklart gjorde han en jättefin vittring när vi skulle visa det tävlingsmässigt haha. Men fick ändå tips och ideér utifrån de problemen jag vet vi brukar ha.

Rutan har vi stora problem med just nu. Han springer inte ut till den överhuvud taget. SUCK! Vet inte vad det är som gör det nu. Om det är det längre avståndet och att han då inte ”ser” den lika bra. För han har ju haft så himla fin fart ut till rutan innan. Samtidigt så borde han ju veta vad rutan är…..
Vi lyckades iaf lokalisera ett troligt problem som kanske orsakar att han nu nästan varje gång springer ut åt höger. Konstigt nog så sitter han och tittar på mig hela tiden när vi ställt upp för detta moment och när jag då kommenderar ruuutan så springer han samtidigt som han sänker huvudet o tittar frammåt, vilket då blir åt höger för honom…. Samtidigt så beter han sig som han inte ens vet vad rutan är…..skumt.
Så nu ska vi träna förberedelseord och FOKUS på rutan. Så när vi ställer upp kan jag förbereda genom att tex tyst säga ”var är rutan” och sen ska han sitta o titta på den tills jag kommenderar honom. Träna uthålligheten i det den tiden man kan bli stående där innan de ber en skicka hunden…. Och sen träna farten ut tll rutan med leksak och öka tiden innan jag skickar från han sett mig lägga leksaken. Ja vi får traggla på….

Inkallningen med ställande är ett annat stort problem vi har. Så där fick jag oxå lite olika tips. Har funderat lite fram o tillbaka och ska nu prova att lära in det genom att nyttja träningen av att runda en kon. Så får vi väl se när vi får till det….

Som sagt vi hade en underbar dag med många tips och idéer. Hoppas vi kan åka o ta en träningsdag hos Hanna snart igen!!! Det ger mycket energi att vara iväg så och få hjälp!

image

image

image

image

image

image

image
Det är tröttsamt att vara BOB :p haha

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar