RLD F i Ljungby

I söndags var det så dags för tävling igen! Eftersom sommaren varit rätt snål på rallytävlingar och jag så gärna ville ha det sista i fortsättningsklass så anmälde jag till Ljungby. Drygt 2 timmar att köra, men som tur var startade det inte i ottan så det blev inte så tidigt vi behövde köra hemifrån.

Men kudden skrek efter mig när klockan ringde. Jag var såååå nära att skita i alltihop för att få sova en stund till. Men lyckades i sista stund övertala mig själv att gå upp. Och tur var ju det 😀

Efter flera dagar med gassande hemsk (jo man får säga så haha) värme så hade vi denna dag vädret på vår sida. Molnigt och lagom varmt. En jättemysig klubb med fina skogsvägar runt om att rasta på.

Ett startfält på 23 st. Vi hade nr 6. De delade banvandringen i 2 grupper- vilket jag varit med om innan och är jättebra så det inte blir så trångt, men sen gjorde de nåt jag inte varit med om innan. Första gruppen som gick banvandring fick sen tävla innan nästa grupp gick banvandring. Bra el dåligt vet jag inte….men hela tävlingen tog en evighet….dock hade detta nog mer att göra med att banan var LÅNG och att pga det så tog varje ekipage längre tid än man är van vid.

Första tanken när man såg banan var att fy fan vad är detta. TRE enkel slalom…spiralen åt båda hållen och TVÅ åttans frestelse…. Rena döden ju. Jag avskyr dessa momenten, de är så tråkiga. Dessutom såg det ut att vara rätt tajt på kantbanden på vissa ställen. Men när jag sen själv gick den så märkte man inte av det. Jag tyckte där var gott om plats.

Dock blev där i efterhand vääääldiga diskussioner på rallysidan på FB angående denna banan och domaren. Att den var för svår. Såklart håller jag inte med 😉 med tanke på resultatet haha. Men jag håller med om att banan inte ska byggas för att försöka sätta dit nån, genom att då tex ha momenten nära kantbanden. MEN det jag såg så berodde nog inte de underkända resultaten på det. Utan på helt andra saker- där hundarna faktiskt inte skulle bli godkända.

I alla fall så gick vi banan och jag vette fasiken vad där var i luften eller i marken, eller i åttans frestelse. För jag har aldrig gått en bana där Mio varit så nosig eller okoncentrerad bitvis som denna. Där var nåt som luktade vääääldigt gott på vissa ställen. Han nosade aldrig så han fick avdrag men jag kände att jag ”tappade honom” ett par ggr pga detta, men lyckades fånga upp honom i tid.
Banan var inte svår men LÅNG vilket satte uthålligheten på prov istället. Jag var helt slut när vi gått klart haha. Jag räknade till 21 koner på banan……

När vi passerade mål och gick förbi domaren så sa han ”Det såg mycket fint ut”. Sånt blir man så glad över att höra!! På protokollet sen stod det som kommentar ”Mycket fin kontakt”. HÄRLIGT!!!! 😀

Mina poäng kom upp rätt snabbt och vi fick 94 p. Jag blev så glad!!!
Lite spännande att sen följa resultaten som efterhand skrevs upp…..men mina poäng höll i sig och vi slutade på en första plats!!! Wihoo så roligt!
En första placering, ett kvalificerande resultat, uppflytt till avancerad klass OCH ny titel!!!!
Vilken tur att kudden inte lyckades övertala mig att stanna i sängen på morgonen 😉

En som stod bredvid oss på prisutdelningen gratulerade och fällde sen en kommentar- som nog inte var menat nåt speciellt men ändå himla dumt- hon sa att det var ju inte så svårt att vinna när inte så många blev godkända. Jag vänder istället på det!!! Det var endast 5 st av 23 som fick kvalificerande resultat. Alltså en svår bana- orsaken till det kan vi alla ha olika åsikter om. Men jag var en av dem som klarade sig- och som dessutom gjorde det allra bäst! DET tycker jag känns rätt bra 😀

Extra roligt var att Emma och Alve oxå var där och tog sitt tredje godkända i nybörjarklass, kom på andra plats och nu har sin titel RLD N! GRATTIS!!!

Underbara Lonni kikade förbi och hann klicka lite bilder på oss när vi tävlade!!! När jag nu tittar på bilderna är det nåt helt annat än det jag kände när vi gick. Han har en otroligt fin kontakt nästan hela banan. Han kändes mycket ”lulligare” när vi gick där. Tänk så annorlunda man kan uppleva saker själv. TACK LONNI!!!


Kom igen nu matte kan vi inte börja nu?


På väg mot den första åttans frestelse


Kolla matte- där ligger nåt mumsigt


Okej då jag struntar väl i det!


Skickande över hinder


Sitt- sitt framför- höger ingång- sitt


Slalom


Sitt-stå- gå runt


Lite busbelöning


Och korv-belöning!!!!

Alltså en väldigt lyckad dag!!!
På vägen hem körde vi inom Anneli och Clemmie som vi inte träffat på evigheter. Där bjöds det på god mat och hundbus!!! Tusen tack!!!!

Nu får vi se när nästa tävling blir. Eller ja jag har ju planer men vi får väl se 😀

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till RLD F i Ljungby

  1. Jenny skriver:

    Jätte stort grattis till eran ny titel!! 🙂 Det syns på bilderna att ni hade väldigt bra kontakt! Lycka till med planerna!

  2. Liza skriver:

    Vilken tur att inte kudden lockade dig att stanna kvar i sängen, haha. Stort GRATTIS till den nya titeln!! Härligt! 🙂 Och vilken underbar kontakt ni har!
    Och sen måste jag hålla med dig, det var nog en av de dummaste kommentarer jag hört! Ett bra jobb ger ju både placering och poäng!
    Undrar vad det är för planer du har, hihi. Spännande!
    Massor av kramar från oss

Lämna en kommentar