Träningstävling

Hej hopp nu har vi gjort det!
Vi har debuterat i lydnadsklass 1…ja i alla fall inofficiellt på en träningstävling.

Vet inte varför jag dragit mig för det. Har tyckt det känts så läskigt på nåt sätt. Jag är aldrig nervös på rallyn, men lydnaden har gjort mig nervös bara jag tänkt på det.
Men nej nu var det dags. Och kryss i taket jag överlevde. Och tänka sig det var inte alls läskigt och jag var inte alls nervös haha!

Min lille nalle skötte sig exemplariskt hela kvällen. Kanske inte den bästa dagen för hundaktiviteter med 29 grader varmt när jag körde dit. Vi hann med en 30 minuters runda i skuggig skog på väg till Skurup. Men det blev en bra kväll ändå.

Vi lottades som nr 4 av 9.
Platsliggningen gick jättebra. En schäfer som låg bredvid låg och pep/ylade hela tiden. Mio tittade en gång på den men brydde sig inte mer än så.
Tandvisningen gick oxå jättebra.
Det är dessa två moment jag haft mest ångest över. Är så glad de gick bra!

image

Sen resterande kändes oxå jättebra! Jag kände att jag hade honom med mig hela tiden. Han tröttnade inte efter ett visst antal moment utan belöning utan höll ihop hela programmet! Trots värmen!
På linförigheten vet jag var våra svagheter är. MYCKET har jag vunnit i rallyn med kontakt och sammarbete MEN man tappar även en del saker genom att man får prata och visa hur mycket man vill. Detta har gjort att vi slarvat med träningen där jag INTE pratar el visar så mycket. Men jag vet om det och vi jobbar på det. Jag klarade iaf mig genom hela programmet utan ett enda DK! Det är rätt bra jobbat med tanke på hur mycket jag pratar o styr honom med kroppen i rallyn. Det är inte bara Mio som tränat…..matte oxå hihi!
Jag tappar honom i halter vilket gör att han sätter sig snett och han går även och tränger mig på vissa ställen.

Både på läggandet och ställande går han och tränger mig. På läggandet fick vi även avdrag för sned sitt- hahaha inte lätt att vara hund när matte kommer tillbaka ställer sig PÅ pälsen och sen ber hunden sätta sig upp. Det rycktes av en stor tuss haha vilket var anledningen till att han flyttade sig när han satte sig upp.
På ställandet har han börjat med att flytta sig när jag kommer tillbaka till honom…så där måste vi träna stadga. Dock om jag går runt honom när jag ska ställa mig så rör han sig inte. Jag frågade den domaren igår om man får göra så. Hon sa ja. Nån annan som vet? För det är ju ett alternativ eftersom han då står stilla.

Inkallningen var fin- fick avdrag för han tar en för stor lov bakom mig innan han sätter sig.

Apporteringen var klockren. DOCK nollade vi den pga att JAG gav apporten med vänster hand. Tydligen står det i regelverket att man ska ge den med höger….jaja nu vet jag det till nästa gång.

Hoppet gjorde han oxå jättefint. Men här precis som på inkallningen tar han en lov bakom mig vilket ger avdraget.

På helheten berömde hon oss jättemycket. Att det såg jättefint och väldigt lovande ut. Hon kunde inte ge oss en 10:a eftersom vi hade nollat ett moment….så därför fick vi en 9:a!
Men jag var sååå nöjd! Det kändes jättebra! Och som sagt jag var inte alls nervös!

Nu i efterhand fattar jag inte varför vi inte gjort detta innan! Haha. För jag överlevde ju!!
Nu ska vi finslipa på detaljerna så får vi se om det räcker till ett 1:a pris nästa gång😀
Det här var ju riktigt roligt haha!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Träningstävling

  1. Liza skriver:

    Åh vad kul att du vågade!🙂 Där går nog min gräns, ja vad gäller renodlad lydnadstävling. Det var ju jättefina poäng ni fick🙂 Bra jobbat! Grattis!
    Kramar från oss

Kommentera

