Spårning & uppletande

Igår morse mötte jag och Mio upp Jessica o Nelson i skogen.

Vi började med att lägga ut spår och sen efter det gick vi en runda.
Efter promenaden och lite snack så hade det gått nästan en timme.
Nelson tog först sitt spår och sen var det Mios tur.
Vi har inte gått så extremt många personspår eftersom JAG tycker det är svårt. Jag har svårt att läsa honom o vet inte hur jag ska hjälpa el när jag inte ska göra det. Var över ett år sen sist. Har ju gått några viltspår sen dess, och där spårar han helt annorlunda.

Men det var stor skillnad jämfört med hur han spårat innan. Även i spårningen har han mognat.
Han hade ett helt annat driv och vilja att spåra. Tidigare har han mest flaxat runt o när han blivit osäker så har han pipit eller kissat nånstans. Nu spårade han – om än med nosen väldigt högt- men kom han av sig så jobbade han sig tillbaka själv.

Dock måste jag från o med nu vara helt tyst i spåret. Jag ger små låga bra som beröm när han kör ner nosen o spårar bra. Men Jessica sa att det syntes att det bara stör honom för varje gång jag sa det kom han av sig o körde upp huvudet igen.
Så läxa till matte!!!
Han fick ett U spår där jag lagt en leksak på varje långsträcka o leksak i slutet. Han hittade alla!!!

image

image

image

Sen efter det vallade vi (ok mest Jessica haha) upp en uppletande ruta- där en del av rutan dessutom var i uppförsbacke. Gömde 4 leksaker.

Jag var tveksam till om han skulle hitta dem. Han brukar söka av rutan med bra fart – ja efter han först sprungit av benen haha – och känner snyggt av gränsen på rutan. Men däremot brukar han ha svårt att hitta just för han far runt som en tok. Så vi brukar få visa att vi lägger ut nåt.
Men idag hittade han pang 2 av sakerna! De båda sakerna var VÅRA egna. Sen på tredje skicket hittade han en skärmkeps snusade på den men sprang sen vidare. Denna var Jessicas. Alltså blir det stenhårt i fortsättningen enbart saker som INTE är våra egna eller som vi tagit i och luktar oss. Eftersom han iaf igår ratade det som inte luktade oss.

image
Nelson skickas på uppletande

Jag kan säga som så att efter denna fm så var Mio död resten av dagen haha. Björn slutade tidigt o åkte på em ut till skogen för att gå en runda. Men Mio var så trött o satte sig flera ggr i uppförsbackarna så Björn valde att gå en kort runda bara.
Lilla ponken. Det finns ett botemedel för att trötta ut en aussie hahaha!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

