Lydnadstävling i Tollarp 18/8

Japp igår var det dags för andra lydnadstävlingen.
Upp i ottan (kl 6 en ledig dag kallar jag ottan) helt frivilligt när man är ledig….ja då hinner man tänka när klockan ringer att nä vi skiter i det o somnar om igen… Men upp gick vi och körde iväg till Tollarps BK.

Vi var där i god tid så vi hann både rasta och kolla in allt runt omkring. Det gillar jag. Lugnt och skönt.

Dock blev jag aningens stressad vid lottningen när jag drog startnummer ETT! Suck. Vill inte! Haha. Jag är inte direkt nervös längre när jag ska tävla, men jag gillar att vara psykiskt förberedd på det som ska hända- genom att då tex ha sett någon gå innan så man vet åt vilket håll de går, var man ska ställa upp osv.

Men men. Det var bara att gå o hämta Mio för platsliggning. 15 tävlande som de delade i 2 grupper. Skönt på ett sätt att vi hamnade på en kant.
Papillonen som låg bredvid Mio satte sig upp rätt snabbt och la sig sen efter en stund igen. Men den var väl så liten så Mio reflekterade inte ens över att den var där haha. Annars en lugn platsliggning. Det var mer oro i den andra gruppen med hundar som låg o tittade sig omkring el småkröp lite, men ingen som reste sig el hittade på annat som man hört skräckhistorier om. Alla platsliggningar vi hittills varit på har gått lugnt o fint till.
Mio låg fint. Hade varvad koll på mig och lite på husse som stod vid sidan och filmade. Hihi.
Men när han skulle sitta upp igen fick jag upprepa kommandot en gång- hans fokus hamnade nån annanstans så ha hörde nog inte. Men jag fick inget avdrag för det som tur var.

Sen var det bara att ladda medans nästa grupp gjorde sin plats.

Sen var det vår tur. Vi gick in och ställde oss på anvisad plats för tandvisning.
Domaren hade innan utstrålat lugn o jag kände att detta blir nog bra. Han kommer fram…säger inte hej…”ryter” sitt till Mio och slänger sig över tänderna… gud där fick jag hjärtat i halsgropen eftersom jag hann se i Mios blick att han blev osäker. Dessutom satt ju Mio redan ner och jag kommenderar gärna min hund själv tack så jag förstår inte varför denna domaren gör så. Han sa så till alla…dock blev tonen mildare efter hand.
Men som tur var satt Mio kvar o sa inget. Pust…

Resten flöt på bra. Tävlingsledaren var lite rörig och gjorde några missar som gjorde mig osäker. Han glömde bort att vi i språngmarch skulle ner i vanligt tempo igen…så det blev spring och helt om halt…jaja det gick ju det med.
Efter några moment sa han inte att momentet var slut så jag vågade inte berömma Mio även om jag visste momentet var slut…
Och vid hoppet så var där sju brädor på hindret när han bad oss ställa upp. Jag gick sakta dit o sa lite försynt att det där hindret ser liiite högt ut. Jaha ja sa han då sänker jag det…..Mmm TACK!! Haha.

Mio var mer ofokuserad i linförigheten än på första tävlingen så första känslan var sådär.
På läggandet kändes inte det som han lagt sig- så ända fram tills jag vände om så var jag övertygad om att han antingen stod upp eller smög bakom mig. Lättnaden när jag såg han låg ner var stor! Men såg ju sen på filmen att han lagt sig väääldigt sakta.
Inkallningen kände jag mig väldigt nöjd med.
Ställandet likaså! Vi har tragglat mycket stadga i stået vid återgången eftersom han tidigare alltid flyttat sig. Men det verkar ha haft effekt!
Apporten nosade han på först innan han tog den. Så den får vi nog tjata lite till.
Hoppet var jag oxå väldigt nöjd med. Som vi tränat ingångar dessa veckorna. För att bli av med de stora svängarna han tidigare tog bakom mig när han svängde runt. Även detta verkar ha haft effekt. Men vi fortsätter traggla lite till.

När jag såg vi fick en 10a på helheten så blev jag så glad! Sen var det många som fick 10or på helheten så då kändes det inte lika speciellt haha. Men ändå superglad.
Björn hade filmat allt men tyvärr inte fått med alla poäng eftersom han stod fel. Så nu var det bara att vänta eftersom jag inte kunde fuska genom att räkna ut poängen själv😀
Jag var väldigt nöjd med rundan. Kände att vi nog garanterat var godkända- men inte att vi låg på samma höga poäng som första tävlingen.
Vi satt o kollade på de flesta. Väldigt varierande poäng. Många som gjorde en del moment jättefint så man kände att de slår garanterat oss…o sen lyckades de schabbla till nåt där jag då kände att hmmm ja kanske inte ändå…

När där bara var nån kvar så gick vi tillbaka till klubbstugan för att fika. Då kommer Malin o säger grattis. Jag fattade inget. Då hade de tydligen satt upp resultatet efterhand på väggen, precis som de gör i rallyn. Visste jag inte att de kunde göra.
Alla resultat var inte med men döm till min förvåning när vi hade fått 182.5 p och än så länge ledde….
Fattar det fortfarande inte.

image

Mitt resultat OCH (start)nummer höll i sig!!! Vi hamnade längst upp på prispallen även denna gången! Överlycklig är bara förnamnet!! Det börjar bli en (o)vana att stå överst haha. De tre sista tävlingarna (1 rally, 2 lydn) har vi ju vunnit klassen!!!
Men jag kan lätt vänja mig vid detta haha!!!
Det hade ju varit coolt att ta LPt med bara klassvinster😉

image

image
När vi kom hem sen sov vi alla några timmar. Och sen fick ju dagens hjälte ha nåt gott att mumsa på!!!

image

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lydnadstävling i Tollarp 18/8

  1. Anneli & Clemmie skriver:

    Superduktiga – av mig hade ni fått tior på allt!🙂

  2. Liza skriver:

    Ett litet sent men ett stort GRATTIS!!! Ni är ju superduktiga!!🙂
    Kramar i massor från oss

Kommentera

