Träning och skada

I torsdags när jag var ledig mötte vi än en gång upp Jessica och Nelson för lite träning. Tanken var spårning och promenad i bokskogen följt av lydnadsträning i Malmö. Men det var halv storm så den där spårningen insåg vi rätt snabbt att vi fick hoppa över.

Vi tog en härlig promenad i skogen och som avslut körde vi istället lite uppletande. Mio älskar det och letar på bra. Men än en gång blev det så tydligt att det är min doft han föredrar. Han sprang flera gånger rakt över en boll Jesica lagt ut utan att ta den. Det kändes även som han hade sämre ork denna gången än när vi letade sist. Får jobba upp den där konditionen tror jag!

image

Sen körde vi till Malmö och fikade mackor, muffins och varm choklad i vad vi hade tänkt en härlig solig förvinterdag med 9 plusgrader…..OM det inte varit för den där jävla iskalla vinden. Fy fan vad kallt det var. Hittade hyffsat lä bakom klubbstugan men inte helt. Men det var bara att bita ihop och värma sig på chokladen😀 för fika skulle vi!

Sen blev det lite träning.
Platsliggning där jag, efter det att Jessica plockat upp Nelson när de var nöjda- lät Mio ligga kvar medans hon kampbelönade Nelson. Mio låg fint kvar.
Sen hade jag bestämt mig för att vi skulle börja nosa på klass 3 momenten litegrann. Samtidigt som jag inte vill riskera att han ”förväxlar” något moment på söndagens sista tävling. Som nu i efterhand inte kommer bli av- men det visste jag inte i torsdags😀

Vi körde iaf metallen litegrann. Inga problem. Någon enstaka gång så var han tveksam när han tog den och travade in. Men efter en massa peppande och springande av mig så sprang han in med den fint.

Sen testade vi hopp-apport. Inte heller några prolem. Wihoo sa Mio- detta var ju en rolig grej. Utmanade honom lite med att slänga den lite snett, för att se om han hoppade på väg tillbaka eller skulle försöka springa vid sidan. Men nej då- han hoppade fint😀

Sen är ju 3ans sändande till rutan med ett ligg i rutan. Detta ville jag inte befästa i samband med rutan än med risk att han skulle få för sig att lägga sig på tävlingen- så jag skickade honom istället till targeten några meter framför mig. Var nyfiken på om han skulle lägga sig där eller flytta sig närmre mig. Men det funkade bra. Han la sig vid targeten. Däremot måste jag prova mig fram om jag först ska säga stå och sen ligg. Eller om jag ska säga ligg direkt. Jag är rädd att om jag säger stå först o sen ligg- att han då först sätter sig innan han lägger sig… Vi får prova oss fram innan jag sätter ihop det med rutan.

Tetade oxå att sätta honom och gå ifrån honom o sen kalla in- vilket är slutet på ”rutan”. Haha han fattade ingenting. Det var helskumt! Inte förrän jag sa det andra gången eller vred lite på huvudet kom han. Men vi har ju kört liknande moment i rallyn och då har det inte varit några problem. Så det ska nog gå att få in.

Sen körde vi lite andra småsaker såsom greppande av apporten, inkallningar, läggande etc…

Sen i lördags när jag jobbade så åkte Björn och Mio hem till Maria och luspudlarna för att träna lite agility. De har under hösten byggt agilityhinder till Marias äng/plan som hon fått låna av bonden! Vilken lyx att ha det så hemma!!! Så jäkla snygga hinder har de gjort!!!

image
image

Agilityträningen gick väl bra ända fram till att Mio skar sig på någonting- skulle tippa på nån liten vass sten eller något. De har inte hittat vad det var iaf.
Ett rätt rejält skärsår i stora trampdynan i framtassen som blödde ett bra tag. Var i valet och kvalet om det skulle behöva sys- men inte så lätt att avgöra när jag satt på jobb och bara hade fotona Björn skickade att titta på. Men eftersom det efter ett tag slutade blöda så tyckte jag vi kunde avvakta.

image

Så nu är det lindat ben som gäller ett tag. Är jäkligt glad att vi fixade vårt Lp2 förra helgen. Nu lär det inte bli tävling på söndag. Även om det kanske läker ihop något sånär tills dess så vill jag skydda med strumpa när han ska vara ute ett tag frammåt. Har ju hört hur envisa såna sår kan vara med att gå upp igen för minsta lilla.

image

På kvällen i lördags var vi på Sjöbo gästis och åt julbord med min mamma och Björn mamma och man. Mumsigt gott och bäst av allt var att vår ängel var med oss! När vi såg på drickmenyn att där fanns en öl som hette Merlin å var det inget svårt val vilken de skulle ha!!

image

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Träning och skada

  1. Liza skriver:

    Attans vilken otur med tassen men samtidigt vilken tur att ni fixade LPII innan det hände! Ja sådana sår kan vara envisa iom att de går på tassen hela tiden😦 Men hoppas det läker fort i alla fall.
    Puss till Mio❤
    Kramar i massor från oss

Kommentera

