Snö och träning

I lördags hade vi bestämt träningsdejt med Jessica o Nelson. Den värsta stormen hade lagt sig- även om det fortfarande blåste rätt bra. Vaknade på morgonen och då hade det snöat lite till under natten. Dock inga mängder- men här nere i söder blir man glad för minsta lilla millimeter vitt det ligger på marken😉

Solen strålade från klarblå himmel!! Kunde ju inte bli bättre väder att träna i!!! Om det nu inte varit så att Jessica lyckades ta med sig snöstormen från Malmö när hon körde hit😉

Så växlande snö(storm) och växlande sol blev det träning i!!! Och efter det en promenad i skogen!

Tog det lugnt med Mio pga tassen. Men den störde inte honom alls! Han småhaltade runt o gjorde allt jag bad honom om- och hade nog velat göra mer haha!

Testade vittringen för första gången på riktigt! Provade ju en gång här hemma och inne veckan innan. Vilket inte gick så bra. Då la jag en hög med pinnar och sen ”min” pinne en liten bit bredvid. Men det blev bara rena julafton för Mio!! Wihoo en massa pinnar!!! Han slog aldrig på nosen utan bara tog alla pinnar han såg!
Efter att ha frågat runt efter råd hur man bäst lär in det så fick jag en del lika svar från många. Så det är den metoden jag kommer köra på!
En stor hög med synliga pinnar och sen typ 2-3 meter ifrån så gömmer jag min pinne i gräset (denna gången i snön haha). Så han verkligen får slå på nosen. Jag valde dessutom att säga ”leta” som jag brukar säga när vi letar kotar i skogen- vilket ju är samma princip (detta kommer jag sen träna bort och lägga annat kommando på). Och nu fattade han direkt!! Jessica stod o vaktade den stora högen och sa nej första o andra gången han gick dit. Sen efter det så var han t.o.m framme o nosade på den men gick sen vidare av sig själv. Så den var bevisligen inte intressant! YES! Han letade noggrannt och länge efter min pinne de gånger han var lite ivrig när jag skickade honom så han råkade springa förbi. Inte lätt med allt spring i benen pga tassen haha.
Jag känner mig supernöjd med första passet vittring. Tror detta kommer bli skitbra! Provade de sista gångerna jag skickade honom att lägga pinnen lite närmre den stora högen, kanske 1.5 m. Och då blev det nog lite svårare, men inte pga den stora högen utan mer för han letade längre ut där pinnen ju legat de andra gångerna. Har även fått tips att INTE gå för fort fram utan verkligen låta detta momentet ta sin lilla tid att lära in. Många gör felet att de avancerar för fort o då blir det lätt slarv sen. Men detta kändes som det är en metod som funkar på Mio! SÅ nu kör vi på det!
Skoj med nya moment! Både för Mio och för mig😀

Testade även lite långsamt FF. Ibörjan var han så så nära flera ggr att vilja slå ner rumpan. Han satte sig aldrig men var väldigt nära. Efter några gånger så förstod han nog bättre. Men detta har vi inte tränat så jättemycket på. Har ju gjort en del långsamma moment i rallyn, men då styr man ju mycket mer både med kropp och röst som gör att hunden förstår att vi ska fortsätta vara i rörelse om än långsamt. Så det får vi träna mer på!

Jessica och Nelson fick till riktigt snygga skick till rutan vilket var himla roligt att se!!!!

Sen efter det tog vi en promenad i skogen. Då hade det slutat snöa och solen sken. Alltså riktigt härligt vinerväder😀
Vädret (ja de flesta stunderna iaf) inbjöd till att kameran skulle få följa med!! Det blev Nelson som fick agera modell mest under dagen!


Härlig kontakt!!


Alltså det är skittråkigt att bara väääänta!


Min älskade man som ställer upp i vått och torrt och SNÖ!!! Han och Mio stod och väntade långa stunder när jag hjälpte Jesica o Nelson med sin träning!


Mio och vittringen


Jag bara älskar denna hunden!!!!


Titta matte! Här kommer jag med apporten OCH min fina sko😉


Vackra Nelson!!!


Dog whisperer!!??


Han är sååå fin!


Tror nog fasiken det ser ut som Mio börjar få tillbaka sin päls!!!


Blä sluta nu fotografera matte!!!


Underbar vinterdag!!!!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snö och träning

  1. Liza skriver:

    Vilka härliga bilder! På två SNYGGA gossar!🙂
    Kul att det börjar ta sig med vittringen också men skynda långsamt🙂
    Hoppas ni får lite snö i alla fall till och under julen, ni som vill ha, haha😉
    Kramar i massor från oss

  2. Liza skriver:

    Nu tycker jag att det är dags för en liten uppdatering här på bloggen😉 Kramar

Kommentera

