Debut i Lk3

Jag vet det var hundra år sen jag uppdaterade. FÖRLÅT! Hoppas jag har nån kvar som vill fortsätta läsa.
Har ett inlägg som jag skrivit på länge. Men allt där är gammalt.
Så nu stryker vi allt som hänt i vinter o börjar på ny kula med bloggandet😀

Idag var Mio och jag i Höör och debuterade i lydnadsklass 3. Vi är långt ifrån färdiga för att ta ett första pris men vi måste ut o träna. Därför valde jag att anmäla och ändå köra på!

Från att i vintras när vi började träna ha en jättefin vittring så har vi nu sen minst en månad tillbaka fått ett bakslag där han inte slår på näsan.
Så ett av mina mål idag var att han skulle ta rätt pinne! Vilket han helt otroligt gjorde!!! Wihooo!

image

Vi var 6 anmälda men blev bara 3 som slöt upp till tävlingen. Även Therese med aussien Diva var med så det var skoj.
Jag drog startnummer 1 – som vanligt haha. Vi har haft det ofta. Jag gillar det faktiskt- men kanske inte idag då jag gärna sett nån innan oss. Men men det gick det med.
På gruppmomenten var Mio rätt orolig- vilket han inte brukar vara. Men där var mycket störning runt omkring. De körde 3 klasser samtidigt på appelplanen. Vår klass blev färdig till att starta gruppmomenten innan de andra klasserna. Och de satte o lade hundarna med ryggen mot där alla gick. Så han var lite brydd av allt stök bakom när folk hämtade sina hundar. Plus att han nog letade efter var Björn stod.
Fick en 8a på båda gruppmomenten. Han satt iaf kvar. Har på sistone haft tendens att faktiskt lägga sig. Men det hann han aldrig tänka på idag så som han flaxade runt med huvudet o kollade. Och på platsen hade han väääldigt lång hals och tittade sig hela tiden omkring.

Fria följet är jag hyffsat nöjd med. Vi har kämpat ett tag med att bli av med alla ljud vilket gett bra resultat. Bara 2 pip idag. Däremot var han även här lite okoncentrerad pga saker som hände runt omkring. Och matte blev paff när TL sa att momentet var slut….det gick så fort. Långsam march glömdes bort…haha. Vändningarna på stället och stegförflyttningarna gick ok.

På sättandet ställde han sig…. samma på månadstävlingen för 2 veckor sen. På träning sätter han sig….men jag säger väl det på nåt annorlunda sätt kanske pga nerver..?

Inkallningen med ställande gick hyffsat. Jag drämde till med både stanna och handtecken för att gardera mig. Och han stannade. Dock med lång stoppsträcka.

När det var dags för rutan vet jag inte vad som hände…. han tog inte första kommandot. På andra sprang han ut men snett bort mot klass1 och mot där Björn stod. Kallade på honom o sa rutan igen. Men han visade ingen tendens till att leta efter rutan….skumt. Där måste varit nåt som distraherade eftersom nästa hund gjorde exakt likadant…

På hopp-apport gick oxå nåt snett…. Han sprang bredvid hindret tillbaka. Jag blev så paff o hann tyvärr inte klämma dit ett dk så han skulle hoppat…

Metallapporten gick bra. Han är tyvärr slarvig när han ska ta den- ja apporterna över lag. Ofta sparkar han till den mer än idag…så jag är nöjd med poängen vi fick😉

Sen var det då vittringen… det blåste rätt mycket- vi hade motvind.
Han satt fint när jag vände mig om- vilket vi tragglat en del eftersom han ibörjan tyckte det var skumt o ville vända med mig. När jag sen skulle skicka honom var han distraherad av nåt så jag fick kommendera om. Han sprang fint ut….och kryss i taket letar fint över alla pinnarna. Jag vågade knappt andas. Haha. Och jag såg jättetydligt att den pinnen han tog måste vara rätt. Jag såg att han hade näsan igång!!! Kom tillbaka fint o satte sig. ALLT UTAN TUGG! Inte ett märke på pinnen! Och RÄTT pinne! Vi fick avdrag på mitt dk plus att han när han letar puttar/rullar de andra pinnarna. Måste även träna på att han ska ha fokus utåt när TL lägger ut pinnarna. Nu sitter han o glor på mig som vänt mig om och tappar fokus utåt. Kanske därför han inte sprang ut på första idag. Kändes så iaf.

image

Sen till sist fjärren. Som vi är långt ifrån redo med. Dels flyttar han fram och sen har han ibland tendens att låsa sig på första och andra skiftet. Speciellt första sitt upp. Och han har även haft tendens att själv utföra momenten- innan jag ger kommandot, eftersom han tycker sig veta att det ju snart kommer😉 så detta har vi tragglat.
Jag var sååå nöjd med att han gjorde alla skiftena på första kommandot. Och att han inte ”tjuvade”. Däremot flyttade han fram ca 1 meter eller nåt. Vilket vi får jobba på. På kortare avstånd funkar det bättre.

Domarens ord efteråt var att vi inte var riktigt färdiga- nej jag vet- men att det såg mycket lovande ut!!😀

Så jag är ändå nöjd med vår debut. Vittringen och fjärren gick som jag önskat. Sen var det känslan som var mitt största mål idag. Den kunde absolut varit bättre. Men han var lättdistraherad idag.

151 poäng och en 3e placering :p

Så nu blir det mer störningsträning och även lite tid på gruppmomenten som jag måste erkänna vi tränar för lite. Dels för jag tycker de är tråkiga o blir så rastlös av att bara stå och inte göra någonting. Och sen har jag varit lite bortskämd med att Mio alltid bara gjort det så bra och funkat utan problem. Men jag inser att oron som visas nu lätt kan slå över till ett misslyckande i form av att han reser sig. Så det är lite läxa till matte nu!

image

image

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Debut i Lk3

  1. Liza skriver:

    Inte hundra år sedan den uppdaterades men 99 kanske😉 Och jodå, jag hänger på och läser då jag helt enkelt
    tycker att det är mycket trevligare att läsa bloggar🙂 FB i all ära men i längden vinner bloggarna!
    Grattis också förstås till debuten i trean! Ni är bara så duktiga! Ni vågar er ju ut på tävlingsplanen! Annat med en annan, suck.
    Kramar i massor🙂

  2. Cissi skriver:

    Hej!
    Kom till din sida då jag sökte på internet om Anaplasma.
    Min hund på 1,5 år har för andra året i rad insjuknat i Anaplasma.
    Hur går det för Mio, har du några tips som du vill dela med dig av? Får han några tillskott eller liknande i maten? Du får jättegärna maila till min mail: smiiirnoff@hotmail.com
    Tack på förhand.

    Med vänlig hälsning Cissi

Kommentera

