Lydnadstävling i Hässleholm

Igår var det återigen dags för tävling. Vi hade väl knappast lyckats förbättra så många moment sen sist. Även om det de sista dagarna gått rätt bra med rutan…hmm de flesta skicken iaf. Inkallningen med ställandet står vi helt stilla med- ja i inlärning och att lyckas stanna…där kör jag extremt dk med både arm och röst…för att ens få honom att stanna😉
Däremot har vittringen gått riktigt fint på sistone!!!

Så poängen för ett första pris vet jag vi inte får- men vi måste ut och få rutin på denna klassen…så here we go…..

Samling kl 8….jag vill vara där i god tid för att hinna rasta och värma upp i lugn och ro. Blev dock lite sen hemifrån så jag var inte där förrän halv åtta….då står där 2 bilar…. Blev lite smått orolig att jag läst fel var tävlingen skulle vara haha. Rotade fram PMet…och sen började fler bilar komma fniss….

Åtta anmälda. Men vi blev bara 4 som kom till start. Denna gången drog jag startnummer 2 vilket kändes bättre än nr 1 som vi hade sist. Då hinner man samla ihop sig lite efter gruppmomenten och ändå småsnegla på den första på planen så man är lite förberedd på var de olika momenten utförs. JAG VILL HA KONTROLL😉 haha

Sittande i grupp gick bra. Där blev det en 10a! Yes han la sig inte ner……
Platsliggningen gick hyffsad. Vi fick gå och gömma oss bakom ett utställningstält…det har vi aldrig tränat innan och jag var lite nyfiken (läs NERVÖS!) på hur han skulle reagera på det.
Men alla hundarna låg kvar. Dock sa domaren att Mio varit lite orolig. Han hade krupit ett steg efter mig när jag lämnade honom (har han aldrig tidigare gjort) och sen varit väldigt orolig. Jag frågade vad honom menade med orolig- för det kan ju tolkas på olika sätt- men det var för han låg o tittade sig runt hela tiden och ändade rumpposition. Jag måste börja om och träna trygghet i platsen. Så länge jag står framme ligger han fint- även om han kan titta sig omkring. Men såfort jag gömmer mig bler han oroligare, eller kanske mer ofokuserad. Vi fick en 7a på detta.

När det sen var vår tur att entra planen kände jag att vi hade fin kontakt och en bra ”bubbla”.

Fria följet resulterade i en 7a i betyg. Han var bättre med mig än på förra tävlingen. Jag försökte tänka på varenda sväng och halt vi gjorde men ändå tog nerverna över på några ställen och jag sa och gjorde konstiga saker haha. På kritiken saker som jag vet om och som vi jobbar med MEN kommentaren bra bakåt blir jag glad över! För det är något vi tränat en del på😀

Sättande gav oss en 9a! Wihoo han satte sig!!!! Ljuvligt haha!

Och sen då inkallningen med ställande….ja vad ska jag säga. Bra fart….så bra att det tar evigheter att stanna😉 jag drämde till med både röst och arm (hela kroppen kändes det som haha) och sen ytterliggare ett stanna när han knappt stannade. Sen har han bra fart in på nästa inkallning…så man får väl vara glad för nåt😉 Detta gav en 5a.

Jaha och sen var det ruuutan… Vi ställer upp. Jag småviskar var är rutan… han tittar ut och det ser ut som han sett den. Sen glor han på mig. TL säger skicka hunden… Jag säger RUUUUTAN. Mio tittar rakt ut åt vänster- reser sig inte ens. Jag säger ruuutan igen. Då tittar han på mig som ett stort frågetecken…..mitt hjärta det bankar och jag säger rutan igen och visar även med armen vilket jag aldrig annars gör. JAHA säger Mio- menade du rutan!!!! Och sticker iväg i en jäkla fart. Sån fart så jag trodde han skulle springa rakt in till klass 1 som tävlade bredvid…. komenderar stå och han stannar bakom rutan med tassarna på bandet. Lägger honom o han hamnar halva innanför—– eller kanske som domaren skrev halva utanför men varför fokusera på det negativa moahahaha. Dessutom lägger han in frambenet under sig o lägger sig till rätta. Jag småskrattar när jag går mot honom och mumlar ”haha tror han det är semester eller?” (jag var liksom redan övertygad om att vi nollat så lika bra att slappna av). Jag vänder upp åt vänster och sen tillbaka mot utgångspunkten….vips då går Mio snyggt fot bredvid mig. JÄKLA TJYVARE! När vi närmar oss TL och där han skulle bett mig kalla in fnissar TL fram ”ja du har ju redan sällskap så…”😉
Som sagt vi nollade….

Sen var det hopp- apport! Klumpen i magen fanns där att han även denna gången skulle springa bredvid hindret på vägen tillbaka….matte är liksom inte så duktig på att kasta haha. Men han utförde momentet superfint och vi fick faktiskt en TIA! Nu var det ju ingen som filmade men jag tyckte han stötte i o gjorde ett slarvigt upptag, men tydligen inte.

Metallen gick hyffsad. Men här lekte han till den innan han plockade upp den….och vad som sen hände vet jag inte. Han kom in med fin galopp och vände runt…och var tog sen hunden vägen? Haha då hade han satt sig snett bakom mig…ehhh var kom det ifrån? Jag nådde iaf att ta apporten och vi fick en 7a!!

Ihhh sen var det dags för vittringen. Det är ett nervöst moment- men samtidigt så jäkla roligt. Det första nervösa är att han ska sitta kvar när jag vänder mig om- han tycker det är jätteskumt. Men han satt fint kvar. Sen skickade jag honom. Han kom in i mitten…men gick ut på kanten och letade fint igenom alla pinnarna. Jag såg direkt att den han tog var rätt, det syns på honom. Och YES där var ett kryss på pinnen!!! En NIA i betyg!!!!! Wey!!!! Med kommentaren ”går över” och med det menade hon nog att när han letade från ena änden till andra så gick han i en linje rakt över de letade pinnarna haha. Inte vid sidan om liksom. Jaja pettitesser!!! Han letade snyggt och tog rätt pinne utan tvekan!!!!

Sen sist fjärren. Nu märkte jag att Mio började bli trött och även jag började bli trött i huvudet. På sistone har han haft tendens att inte sätta sig upp i första skiftet- men det gjorde han fint idag….sen stoppade han nog bomull i öronen. Jag fick säga kommandona både 2 och 3 ggr i de flesta skiftena..och på nåt ställe gjorde han fel….plus att han flyttade fram massor. Men hallå matte!!! Var kom nu det ifrån att även använda handen vid stå??? Det har vi ju tränat bort pga att han flyttar fram mer då. Inte bara Mio som fick hjärnsläpp på slutet…. Detta nollade vi naturligtvis.

helheten fick vi en 7a med kommentaren lite okoncentrerad…..nähä😉

image

Det slutade med 191 poäng (0 pris) och en 3e placering….Ungefär som jag trott. Dock fick vi ju 40 poäng mer än på första tävlingen så nån gång ska vi väl ta detta😉
Jätteskoj att Marie och Blix tog första placeringen!!

image

Jag kan hitta många bra saker att ta med mig. Först och främst 9an på vittringen!! Och även att han satte sig under gång eftersom han strulat med det på tävling och vi fick en 9a på det! 10an på hopp-apport blir man ju såklart jätteglad över. Även kommentaren från domaren om att stegen bakåt var bra! Och sen tyckte jag att vi var i en bättre bubbla igår och han var mer koncentrerad…ja mestadels iaf😉

image
Ungefär så här såg Mio ut på fjärrdirigeringen…eller iaf med bomull i öronen…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

